Demissionair minister Gerda Verburg van Landbouw zet donderdagmiddag 4 maart
haar handtekening onder een verklaring waarin cacaohandelaren, vakbonden,
fabrikanten en supermarkten beloven om zich vol in zetten voor een eerlijk
product.

Oxfam Novib ziet de verklaring als een succesvol einde van de twee jaar
durende Groene Sintcampagne.

Over de streep
De hulporganisatie kreeg de afgelopen jaren bijna alle grote partijen in de
cacaobranche over de streep om het duurzame product aan te bieden. Zo
beloven Hema, Albert Heijn, Jamin en fabrikant Mars om mee te werken met het
verduurzamen van de productie en consumptie van cacao.

"We verwachten dat ook supermarkten en cacaoverwerkers die nog niet getekend
hebben, dit voorbeeld volgen", zei Adrie Papma, directeur van Oxfam
Novib.

Positie kleine cacaoboeren
Doel van de campagne is om de honderdduizenden kleine cacaoboeren uit met name
Afrika een goede concurrentiepositie te verschaffen, zodat zij een eerlijke
prijs voor hun product krijgen.

Afgelopen jaar was 15 procent van de Nederlandse chocoladeletters van duurzame
cacao gemaakt. Dit zijn 3,5 miljoen chocoladeletters op een totaal van circa
23 miljoen.

Lees ook:

Lekker fout: negen manieren om niet duurzaam te zijn

Winkelketens over op duurzame chocoladeletter

Hema wil toch 'schone' chocoladeletters

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl